x

HISTORIE SUBWAY



 
 
VIDEO - Subway slaví 50. výročí svého vzniku

VIDEO - Subway slaví 50. výročí svého vzniku

Subway slaví 50. výročí svého vzniku

Podívejte se na pozoruhodný příběh o značce SUBWAY, od jejího prvního obchodu v Bridgeportu v roce 1965 až po celosvětově nejznámější síť restaurací. Seznamte se s historií a zkušenostmi z rozvoje této značky. Chutné, cenově dostupné jídlo bylo a vždy bude důležitou součástí našeho dědictví.

 
 

Sedmnáctiletý podnikatel

Celý příběh začal ve městě Bridgeport ve státě Connecticut v USA, v létě roku 1965. Jistý Fred DeLuca, ambiciózní sedmnáctiletý absolvent střední školy, hledal způsob, jak vydělat dost peněz k zaplacení školného na vysoké škole. Rodinný přítel Dr. Peter Buck navrhl Fredovi, aby si otevřel občerstvení se sendviči a financoval ziskem své studium. Fred si tehdy od Dr. Bucka vypůjčil 1,000 dolarů a v srpnu roku 1965 společně otevřeli podnik s názvem „Pete’s Super Submarines“. První rok představoval pro oba podnikatele velkou výzvu a hodně práce. Za další rok otevřeli druhou provozovnu a rychle si uvědomili, že mimo jiné propagace a dobrá reklama jsou klíčovým faktorem k úspěchu v podnikání. Název restaurací byl později zkrácen z původního Pete’s Super Submarines na SUBWAY® a poprvé bylo představeno známé výrazně žluté logo. Fred a Peter si brzy osvojili správné řízení podniku, a uvědomovali si, jak je důležité zákazníkovi poskytnout skvěle připravený, kvalitní výrobek a perfektní zákaznický servis. Zároveň dokázali držet provozní náklady na nízké úrovni a vyhledávali skvělé lokality pro otevření restaurací. Inspirováni úspěchem si stanovili cíl otevřít během 10 let 32 svých restaurací.

 
 

SUBWAY®, čas franchisy

V roce 1974, kdy Fred a Peter vlastnili a provozovali 16 restaurací v Connecticutu, začali přemýšlet o možnosti svůj koncept nabídnout zájemcům, kteří by ho chtěli také provozovat. Svých 32 restaurací tedy již neotevřeli, ale díky propracovanosti svého konceptu dokázali v roce 1974 započít rozvoj značky, která má nyní nejvíce otevřených restaurací na světě, přes 39,000. Nyní jsou všechny restaurace provozovány na základě franchisové licence.  Co se týče Freda DeLucy, ten svou původní misi dokončil. V roce 1971 obdržel vysokoškolský titul z psychologie a stal se úspěšným podnikatelem. Fred pevně věří svému přesvědčení, že i cesta se může stát cílem. Svou cestu a úspěch dnes sdílí s tisíci franchisanty SUBWAY® po celém světě.

 
 

Vývoj Subway od roku 1965

2008

Síť restaurací SUBWAY® otevírá svou 30 000. pobočku a tímto se stává druhou největší franšízovou značkou na světě.

Síť SUBWAY® otevírá svou 50. prodejnu v Holandsku.

Objevuje se první televizní kampaň SUBWAY® v Holandsku.

Na Floridě je otevřena první ekologická prodejna SUBWAY® Eco-Store. Cílem bylo navrhnout restauraci ohleduplnou k životnímu prostředí, včetně výkonného teplo-regulačního systému, osvětlení, úspory vody, recyklace a další.

2006

V tomto roce existuje již přes 25 000 SUBWAY® restaurací v 83 zemích po celém světě.

Síť restaurací SUBWAY® sponzorovala světovou baseballovou ligu (Little League Baseball World Series ), která se konala v městě Williamsport v Pennsylvánii.

2005

Síť restaurací SUBWAY® slaví 40. výročí.

2004

Síť SUBWAY® uvádí na trh wrapy – novou produktovou řadu obsahující minimum sacharidů. Samotný wrap obsahuje pouze 5 gramů čistých sacharidů.

2003

Síť SUBWAY® otevřela svou evropskou centrálu v Amsterdamu v Holandsku, aby zefektivnila a zrychlila rozvoj v Evropě. Síť SUBWAY® považuje Evropu za nejdůležitější trh z hlediska rozvoje.

2002

Síť SUBWAY® předhání McDonald’s v počtu otevřených restaurací v Americe a otevírá rekordní 2 027. provozovnu!Síť SUBWAY® se stala národním sponzorem akce American Heart Walks organizace American Heart Association (organizace za zdravé srdce) a také Síť SUBWAY® 400 NASCAR Winston Cup Race.

2001

Další druh čerstvé zeleniny – křehká salátová okurka – je přidán do již existující široké nabídky zahrnující salát, rajčata, červenou cibuli a zelené papriky.

2000

Je otevřena první SUBWAY® restaurace v Holandsku, ve městě Eindhoven.

Tvůrce cvičební techniky Tae-bo, Billy Blanks, se objevuje v TV reklamě na SUBWAY®.

Síť SUBWAY® zavádí doposud největší změny v nabídce – uvádí sendviče inspirované gurmány, které jsou sestavené ze sezonního pečiva a několika sendvičových omáček bez tuku.

1997

Poprvé byla uvedena speciální nabídka – 7 sendvičů obsahující méně než 6 g tuku.

SUBWAY® restaurace byly poprvé otevřeny v Bolivii, Libanonu, Malajsii, Panamě a na Maltě.

1996

SUBWAY® poprvé zprovozňuje webové stránky www.subway.com.

Některé scény z filmu Rivalové (Happy Gilmore) byly natáčeny v restauraci SUBWAY®.

Značka SUBWAY® se objevuje také ve filmu Výkupné (Ransom) s Melem Gibsonem.

1995

Síť SUBWAY® slaví 30 let od svého vzniku a zároveň otevření restaurace s pořadovým číslem 11 000.

První SUBWAY® restaurace se objevují také v Číně, v Kostarice, Egyptě, El Salvádoru, Hondurasu, Irsku, Jamaice, Novém Zélandu, Španělsku a na Taiwanu.

1991

Zákazníkům je poprvé představena nabídka pro děti, tzv. Kids‘ PakTM.

První SUBWAY® restaurace je otevřena ve vysokoškolském kampusu, v zábavním parku, v Arubě, na Kajmanských ostrovech a v Jižní Koreji.

Objevuje se první televizní reklama na síť SUBWAY®.

SUBWAY® se poprvé objevuje ve filmu, a to „Terminátor 2: Den zúčtování“.

1990

Síť SUBWAY® čítá již 5 000 restaurací díky otevření provozovny v Texasu.

První SUBWAY® restaurace je otevřena v Mexiku a také v St. Maarten v holandských Antilách.

1989

SUBWAY® restaurace se nachází již ve všech 50. státech USA!

Restaurace s pořadovým číslem 3 000 je otevřena v Severním Miskegonu, Michigan, USA.

Je otevřena první restaurace na ostrově Guam v Jižním Pacifiku.

První restaurace SUBWAY® je otevřena v rámci obchodu s potravinami.

1985

Do nabídky je přidán steak a sýr a také pšeničná houska.

Síť SUBWAY® slavnostně otevírá svou celkově 500. a zároveň první prodejnu v Porto Ricu.

SUBWAY® se umisťuje na 38. příčce nově vytvořeného žebříčku 100 nejlepších franšíz časopisu „Venture“.

O několik let později se SUBWAY® vyšplhal až na 4. příčku.

1984

Síť restaurací SUBWAY® otvírá svou první mezinárodní pobočku v Bahrajnu!

Bahrajn je malý ostrovní stát nacházející se na Blízkém východě.

1983

Síť SUBWAY® je podnikatelským magazínem „Enterpreneur“ oceněna jako nejlepší v kategorii sendvičů. Tuto pozici si SUBWAY® pravidelně drží.

Všechny restaurace SUBWAY® začínají nabízet čerstvě upečené housky.

1980

V nabídce se poprvé objevují saláty.

Každý sendvič v nabídce SUBWAY® může být připraven také jako salát.

SUBWAY® restaurace, která se nachází v městě Ithaca ve státě New York, poprvé použila první verzi nástěnné malby v interiéru, která je inspirována dopravním systémem v New Yorku.

1977

Na trh byl poprvé uveden „Snack“ – menší varianta, kterou známe dnes pod názvem „6-inch“ (15 cm sendvič).

1975

Na trh byl poprvé uveden klasický sendvič B.M.T. – vlajková loď mezi sendviči SUBWAY®.

Název B.M.T. byl odvozen od systému dopravy – Brooklyn-Manhattan Transit. Později také propagován v kampani jako největší (biggest), nejmasovější (meatiest) a nejlahodnější (tastiest) sendvič.

Prvním místem mimo Connecticut, kde byla otevřena SUBWAY® restaurace, byl stát Massachusetts.]]>

1974

Byla otevřena první franšíza SUBWAY®, a to v městě Wallingford v Connecticutu, USA.

1968

Byla otevřena pátá restaurace!

Tento rok je významný také proto, že byl poprvé použit název „SUBWAY®“.

1966

Fred a Dr. Buck založili Doctor’s Associates Inc. (Lékařská společnost). Název byl odvozen od Dr. Bucka, který se pyšnil doktorským titulem Ph.D., a také od skutečnosti, že Fred chtěl podnikáním vydělat dostatek peněz na školné, aby se mohl stát lékařem.

1965

Fred DeLuca a Dr. Peter Buck se spojili a v městečku Bridgeport v Connecticutu otevřeli svou první bagetárnu, kde podávali sendviče. Tehdy ještě pod názvem „Pete’s Super Submarines“ prodali první den 312 sendvičů.

Ceny standardního sendviče se pohybovaly mezi 49 a 69 centy.